Strona początkowa  ::   Dziennik elektroniczny  ::   TKS Reda  ::   Comenius 2005-2013  ::   Rose  ::   Europe Go Green  ::   Trzy kolory





Kapitał ludzki

Unia Europejska

Szkoła Podstawowa nr 3

•  Dyrekcja
•  Zamówienia publiczne
•  Informacje dla rodziców
•  Dożywianie
•  Historia
•  Dokumentacja
•  Innowacje
•  Spis podręczników
•  Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 3

•  Rekrutacja
•  Nasz patron
•  O nas
•  Grono pedagogiczne
•  Projekt unijny
•  Wydarzenia
•  Wydarzenia Comenius
•  Erasmus +
•  Biblioteka
•  Logopeda
•  Galerie zdjęć
•  Klasy
•  Kółka zainteresowań
•  Sport
•  Plan lekcji
•  Comenius 2005-2013
•  Pracowania komputerowa
•  Archiwum
•  PZPOW Wejherowo

Logopeda

•  Zadania Logopedy
•  Rozwój mowy dziecka
•  Wady wymowy
•  Galeria

NEWS:

XV Miejski Konkurs Bożonarodzeniowy
więcej >>

Polecamy

Nie pal

Bykom Stop

Spamerom mówimy NIE!

Firefox

Thunderbird

Bezpieczne strony

Dziecko w sieci

Sieciaki.pl

Helpline

Fundacja Dzieci Niczyje

Zagłosuj na nas

Zagłosuj na nas! Szukaj w Interkl@sie!

www.edukator.org.pl



Międzynarodowa wymiana młodzieżowa w redzkich gimnazjach

W dniach od 7 do 10 kwietnia uczniowie redzkich Gimnazjów nr 1 i nr 2 gościli 70-osobową grupę młodzieży z holenderskiego miasta Zwolle. Dla Gimnazjum nr 1 była to już ósma, a dla „Dwójki” – druga z kolei wizyta holenderskich rówieśników w naszym mieście. Jak co roku, uczniowie ze szkoły Van der Capellen przez cztery dni mieszkali z polskimi rodzinami i uczestniczyli w bogatym programie edukacyjno-poznawczym, którego głównym celem jest zapoznanie holenderskich nastolatków z miejscami ciekawymi, mającymi historyczne znaczenie oraz ukazującymi specyfikę naszego regionu.
Biorąca udział w wymianie młodzież uczestniczyła w zwiedzaniu miejsca pamięci narodowej, jakim jest Muzeum Obozu Koncentracyjnego KL Stutthof w Sztutowie. Podczas wizyty w Gdańsku nasi goście mieli okazję odbyć spacer urokliwymi uliczkami Starego Miasta oraz zapoznać się z najnowszą historią polskich przemian demokratycznych prezentowanej na wystawie „Drogi do wolności”. Odbyliśmy również wycieczki do Wejherowa i Gdyni. W ramach realizacji idei – „Integracja i nauka poprzez wspólne zajęcia”, jeden z dni wymiany poświęcony był na zajęcia teoretyczne i warsztatowe w gdyńskim Oceanarium i Planetarium. W Oceanarium grupa obejrzała prezentację dotyczącą ekosystemu Morza Bałtyckiego, po czym w laboratorium każdy z uczestników mógł wykonać szereg ćwiczeń i obserwacji pod mikroskopem. Zajęcia w Planetarium przeprowadzone po angielsku były świetną okazją nie tylko do poznania „geografii” nieba, ale też praktycznego sprawdzenia umiejętności rozumienia w tym języku, zwłaszcza dla polskich uczniów.
W programie wymiany znalazła się również wspólna dyskoteka, a w wolnym czasie wiele osób uczestniczyło w spotkaniach koleżeńskich oraz w wyjazdach z polskimi opiekunami. Cztery dni upłynęły bardzo szybko i intensywnie, a pożegnaniu towarzyszyło sporo wzruszenia i łez.
Dla naszej młodzieży udział w wymianie jest nie tylko okazją do nawiązania ciekawych kontaktów z rówieśnikami z Holandii, ale przede wszystkim znakomitym treningiem języka angielskiego. Z zadowoleniem wypada stwierdzić, że uczniowie coraz lepiej radzą sobie z komunikacją po angielsku, a takie spotkania motywują ich do jeszcze solidniejszej pracy nad językiem.
Podejmowane w ramach wymiany wspólne działania są wynikiem współpracy nauczycieli z obu redzkich szkół i dobrze służą integracji związanych z nimi środowisk. Pomagają również w kształtowaniu poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności europejskiej.

Tekst: Iwona Nowicka



Wymiana językowa Wymiana językowa


Wymiana językowa Wymiana językowa



Wieczorek holenderski



W dniu 28 listopada 2007r. w sali gimnastycznej Gimnazjum nr 2 w Redzie, odbył się Wieczór holenderski. Celem spotkania było podsumowanie zrealizowanych działań oraz prezentacja rezultatów projektu „Nasze drogi do wspólnej Europy”, realizowanego w ramach Programu „Młodzież w działaniu”. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie biorący udział w wymianie młodzieżowej (Holandia 2007), rodzice, nauczyciele, oraz zaproszeni goście w osobach p. dyrektora, Jana Skrobula oraz radnych miasta Redy.
Przedsięwzięcie to zostało przygotowane i zrealizowane dzięki dużemu zaangażowaniu grupy uczniów, nauczycielek j. angielskiego p. Iwony Nowickiej ip. Małgorzaty Terleckiej, oraz dużej pomocy pani wicedyrektor Beaty Zawal-Brzezińskiej.
Zaproszeni goście z przyjemnością podziwiali pięknie udekorowaną salę z licznymi elementami holenderskimi, jak okazały wiatrak, tradycyjne „klumpy” – chodaki oraz, oczywiście, tulipany – żywe w uroczym bukiecie i te wyczarowane przez same uczennice. W trakcie spotkania uczestnicy zostali poczęstowani przygotowanymi przez uczniów typowymi potrawami holenderskimi, tzw. „hutspot” (klasyczna „jednogarnkowa” potrawa złożona z dużej ilości warzyw, podana w wersji mięsnej i wegetariańskiej) oraz holenderskimi ciasteczkami piernikowo-migdałowymi „speculaas”. Atmosferę wieczoru umilały zapalone na stołach świeczki i puszczane w tle tony tradycyjnej holenderskiej muzyki ludowej.
Głównym elementem spotkania był pokaz multimedialny, przedstawiający bliżej szkołę partnerską w Zwolle i najbardziej urokliwe zakątki Holandii. Poprzez słowo, film, piękne narodowe stroje, muzykę, degustację typowych potraw holenderskich, zaprezentowano podstawowe tematy naszego projektu tj. dzień z życia holenderskiego nastolatka, zajęcia sportowe, zainteresowania młodzieży holenderskiej, obserwacja codziennych aspektów życia rodzinnego, a także miasta holenderskie w oczach polskich i holenderskich nastolatków. Na stoisku przedstawiającym efekty naszej pracy nie zabrakło ciekawych albumów, fotoreportaży oraz plakatów, wykonanych przez uczestników wymiany młodzieżowej.
W bardzo miłej atmosferze obecni na sali rodzice mieli okazję w pełny sposób zapoznać się z całościowym obrazem wymiany, w jakiej uczestniczyły ich dzieci. Jednocześnie sami też mówili o zadowoleniu z tego wyjazdu i o jego widocznych korzyściach. Wśród takich najczęściej wymieniano zwiększoną motywację dziecka do nauki j. angielskiego, większe zainteresowanie innymi kulturami, zwyczajami oraz – co również bardzo ważne – większą pewność siebie, odwagę i otwartość na kontakty z innymi ludźmi i nowymi sytuacjami.
W opiniach samych uczniów ten wyjazd stanowił dla nich prawdziwe otwarcie na Europę, wzbudził ich zainteresowanie odmiennymi obyczajami, pokazał potrzebę zrozumienia i tolerancji dla innych religii i stylów życia. Z całą pewnością można uznać, że zostały spełnione założone cele wymiany i wypada sobie życzyć, by te kontakty były z powodzeniem kontynuowane.
• Informacje o przygotowaniach i przebiegu wymiany z młodzieżą w Zwolle, opinie uczestników oraz bogaty zestaw zdjęć z realizacji projektu można znaleźć na stronie internetowej naszej szkoły: www.zs2.reda.pl . Relację z wieczoru zamieściła w swoich programach informacyjnych lokalna telewizja kablowa, TTM TK „Chopin” w dniach 29.11. – 02.12.2007.
Projekt wymiany młodzieżowej p.t. „Nasze drogi do wspólnej Europy” został zrealizowany przy wsparciu finansowym z Komisji Europejskiej w ramach programu Młodzież w Działaniu. Wyłączną odpowiedzialność za treść tej publikacji ponoszą autorzy artykułu, a Komisja Europejska nie odpowiada za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

Tekst: Małgorzata Terlecka i Iwona Nowicka
Zdjęcia: Małgorzata Terlecka zdjęcia dostępne tutaj >>

Wymiana młodzieżowa z Holandią



Wyjazd do Holandii był dla naszych uczniów okazją do ciekawych obserwacji dotyczących innego kraju, innych ludzi i ich zwyczajów. W interesujący sposób również wyjazd ten wpłynął na nasze postawy i myślenie o świecie. W ankiecie podsumowującej wymianę zdecydowana większość uczestników stwierdziła, że są z niej bardzo zadowoleni. Opisując odniesione korzyści, większość osób podkreśla przełamanie bariery językowej, większą łatwość nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, a przede wszystkim - poznanie nowych zwyczajów, kultury, życia codziennego w innym kraju.
Poniżej przedstawiamy przykłady wypowiedzi naszej młodzieży na temat pobytu w Holandii:

Jaki wpływ wywarł na Ciebie wyjazd młodzieżowy do Holandii?

•  Stałam się bardziej otwarta, wierzę w swoje umiejętności i sądzę, że dobrze dogaduję się po angielsku. (Magda)
•  Staram się bardziej zrozumieć innych ludzi. (Ilona)
•  Jestem bardziej otwarta i odważna w rozmowie z obcokrajowcami. (Monika)
•  Zacząłem bardziej szanować osoby odmiennej rasy, narodowości, itp. (Wiktor)
•  J. angielski jest ważny i trzeba się go uczyć. Myślałem wcześniej, że tylko my się go tak uczymy, ale oni też przykładają do tego dużą wagę. (Maciek)
•  Mam motywację, żeby jeszcze bardziej przyłożyć się do nauki j. angielskiego, ponieważ Holendrzy myślą, że większość Polaków nie zna tego języka. (Kasia)


Nasze wrażenia i spostrzeżenia na temat kraju, młodzieży, warunków życia zaobserwowanych w Holandii:

•  (Agnieszka) Uważam, że w Holandii ludzie są bardzo tolerancyjni. Żyją tam w zgodzie. Są poukładani. Mają dużo przywilejów od 16 roku życia.
•  (Szymon) Wszyscy są bardzo tolerancyjni i życzliwi. Bardzo interesujące zjawisko to zróżnicowanie kulturowe. Ilość rowerów na ulicach oszałamiająca! Jedzenie niezbyt dobre i drogie. W rodzinie tureckiej, w jakiej gościłem, jest cicho, zdecydowany głos o wszystkim ma ojciec. Mają dobrą „turecką pizzę”.
•  (Piotrek) Młodzież jest odmienna. Są trochę skryci w sobie. Żyją w warunkach podobnych do naszych, mają gorsze jedzenie i mają dziwne zdanie o Polsce i życiu w Polsce. Mają wąskie mieszkania, okolica niezwykle cicha. Dbają o porządek.
•  (Agata) Kraj jest bardzo mały, czysty, ludzie mili. Bardzo mi się podobało. Poznałam nową kulturę, ponieważ Holandia jest krajem wielokulturowym. Holendrzy bardzo lubią jeździć na rowerach. Mieli dużo kajaków i rowerów.
•  (Kasia) Młodzież jest bardzo tolerancyjna i niektórzy potrafią dbać o swoich gości i opiekować się nimi. Mama ma większe zdanie w domu i większą pozycję społeczną. Rodzeństwo jest zżyte, pomagają sobie nawzajem.
•  (Ilona) Rodzina bardzo sympatyczna, próbowała nauczyć nas podstawowych słów po holendersku. Młodzież tolerancyjna, daje dobry przykład Polakom. Są mili, życzliwi, przestrzegają prawa. Nie ma tam raczej kradzieży, ludzie nie boją się zostawić roweru na dworze lub otwartych drzwi.
•  (Krzysiek) Zauważyłem, że w Holandii ludzie nie chodzą pieszo, jeżdżą rowerami. Chłopaki mają „wyżelowane” włosy. Duże okna w domach.
•  (Maciek) Mieszkałem w tureckiej rodzinie. Mama była bardzo miła, prosiła mnie, żebym czuł się jak u siebie w domu. Tata wychodził rano do pracy, przychodził wieczorem. Brat mojego Holendra był OK., dawał mi pograć na kompie.
•  (Wiktor) Kraj jest bardzo czysty, wszyscy przestrzegają przepisów. Młodzież jest na ogół kulturalna, chociaż są wyjątki. Ciekawa sytuacja przydarzyła się podczas mojego pobytu: ktoś w nocy pożyczył rower i oddał go. Dołączona była kartka, o której rower był zabrany i o której oddany. Jedzenie nie jest zbyt dobre.
•  (Ola) Młodzież bardzo tolerancyjna, przyjemna, pomocna. Warunki życia podobne do naszych. Dużo rowerów, mało ludzi pieszych na ulicach. Niektórzy Holendrzy są bardzo zżyci z rodzicami, o wszystkim im opowiadają. Interesują się muzyką, modą, filmem.
•  (Monika) Mają lepsze warunki, żyją na wyższym poziomie. Holandia jest czystym krajem. W holenderskiej szkole mają mniej lekcji niż u nas. Mają lepszy kontakt z rodzicami i nauczycielami. Dużo jedzą. Wszędzie jeżdżą na rowerze. Jedzą frytki z majonezem i kanapki ze słodyczami.


Tekst: Iwona Nowicka



W dniach 1 – 5 października 27-osobowa grupa uczniów naszego gimnazjum przebywała w Zwolle (Holandia) na wymianie młodzieżowej. Wyjazd odbywał się pod hasłem: „ Nasze drogi do wspólnej Europy”. Podczas wyjazdu uczniowie byli pod opieką Pana Dyrektora, Jana Skrobula oraz nauczycielek j. angielskiego, Małgorzaty Terleckiej i Iwony Nowickiej. Cała impreza zorganizowana została dzięki dotacji ze środków Unii Europejskiej przyznawanych w ramach Programu „Młodzież w Działaniu”.

Do Zwolle przyjechaliśmy w godzinach południowych i po krótkim przywitaniu uczniowie udali się do goszczących rodzin. Nasze pierwsze wrażenie było bardzo dobre. Miasto czyste, zadbane, szkoła nowocześnie urządzona, oraz mnóstwo rowerów. Wszędzie! W Holandii czekał na nas bogaty we wrażenia program pobytu. Lekcja zwiedzania Zwolle "na żywo" na długo zapadnie naszym uczniom w pamięci, zwłaszcza, że uczestnicy sami musieli szukać odpowiedzi na pytania zawarte w programie zwiedzania, przypominającym zabawę w podchody. Polscy uczniowie ponadto mogli wziąć udział w wieczorze muzułmańskim podczas trwania Ramadanu oraz spożyć iftar (posiłek po zachodzie słońca) przygotowany przez uczniów holenderskich.

Wrażenie na polskiej młodzieży zrobiła nie tylko wizyta w szkole partnerskiej, ale także spotkania integracyjne, pływanie kajakami w Hattem, wizyta na cmentarzu wojennym Oosterbeek na którym spoczywa 73 polskich żołnierzy, poległych pod Arnhem w walce z niemieckim okupantem o wyzwolenie Holandii. Dużą atrakcją był również pobyt w Amsterdamie, zwiedzanie Centrum Nauki NEMO autorstwa Renzo Piano, który wprawił naszych uczniów w prawdziwy zachwyt oraz park rozrywki Hoge Veluwe z muzeum Kroller-Muller, w którym znajduje się największa kolekcja prac Vincenta van Gogha oraz innych holenderskich impresjonistów. Podobnych atrakcji było jeszcze mnóstwo. Naprawdę trudnym zadaniem byłoby wymienienie wszystkiego, co udało się nam zobaczyć i zwiedzić podczas tego wyjazdu.

Codzienne przebywanie uczniów w środowisku obcojęzycznym, wspólne posiłki, czas spędzony na rozmowach, wycieczkach i zabawie, zmuszały do komunikowania się w języku obcym. Dzięki stworzeniu młodzieży takich właśnie warunków do wzbogacania wiedzy w niekonwencjonalny sposób, mogli oni praktycznie sprawdzić swoje umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim. Uczniowie mieszkając u rodzin holenderskich, nie tylko mieli możliwość trenowania umiejętności językowych w autentycznych sytuacjach, ale również poznania kultury innego narodu, oraz budowania najbardziej podstawowych więzi międzyludzkich i wymiany międzykulturowej na poziomie życia codziennego.

Wydawałoby się, że 5 dni to sporo czasu, ale dla nas minął on zbyt szybko, gdyż obfitował w szeroką gamę wrażeń. Nasi uczniowie szybko pokonali bariery językowe, zacieśniając nowe przyjaźnie i nawiązując nowe znajomości. Gdy już prawie płynnie mówili po angielsku nadszedł czas pożegnania, wymiany numerów telefonów, adresów mailowych, a potem już tylko czternastogodzinna podróż z powrotem do Polski. Każdy z nas chętnie zostałby dłużej, ale niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy i musieliśmy opuścić Zwolle. Teraz czekamy na wizytę naszych holenderskich przyjaciół w Redzie w kwietniu 2008 roku.

Tekst: Małgorzata Terlecka
Zdjęcia: b/d
zdjęcia dostępne tutaj >>



Wymiana młodzieżowa z Holandią



Młodzież w działaniu



W pierwszym tygodniu października prawie 30-osobowa grupa uczniów z naszego gimnazjum po raz pierwszy weźmie udział w wymianie młodzieżowej z grupą nastolatków z holenderskiego miasta Zwolle. Wyjazd odbywa się pod hasłem: „Nasze drogi do wspólnej Europy”.
W ramach pięciodniowej wizyty mamy nadzieję choć w niewielkim zakresie poznać wielokulturową, zróżnicowaną społeczność Holandii. Podczas pobytu w Zwolle będziemy mieszkać u goszczących nas rodzin. Będzie zatem okazja do bezpośrednich, codziennych kontaktów, postaramy się poznać realia życia naszych holenderskich rówieśników, ich zainteresowania, cele i aspiracje życiowe.
Mamy nadzieję, że ten wyjazd będzie naszym „otwarciem” na Europę, że będzie sprzyjał budowaniu w nas samych poczucia przynależności do europejskiej wspólnoty historycznej i kulturowej. Jesteśmy przekonani, że takie wzajemne kontakty pomagają przełamywać istniejące niekiedy po obu stronach negatywne nastawienia i stereotypy, zwiększają wzajemną życzliwość i skłonność do współpracy między ludźmi z różnych krajów.
Bardzo ważnym aspektem tego wyjazdu jest dla nas również możliwość rozwijania umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Niemal tydzień w środowisku mówiącym na ogół płynnie po angielsku okaże się zapewne surowym sprawdzianem umiejętności wyniesionych z lekcji. Dla wielu z nas stanie się to z pewnością dobrą motywacją do tego, by po powrocie naprawdę przyłożyć się do nauki!
Podczas wyjazdu uczniowie będą pod opieką Pana Dyrektora, Jana Skrobula oraz nauczycielek j. angielskiego, Małgorzaty Terleckiej i Iwony Nowickiej.
Na organizację i przebieg wyjazdu nasza grupa uzyskała dotację ze środków Unii Europejskiej przyznawanych w ramach Programu „Młodzież w Działaniu”. Jednym z głównych celów tego programu jest wspieranie wszelkich inicjatyw młodzieżowych, które promują wzajemne zrozumienie między młodymi ludźmi w różnych krajach, pomagają budować klimat poszanowania dla różnorodności kulturowej, a także przyczyniają się do większej aktywności i społecznego zaangażowania młodzieży.
Szczegółowe informacje o programie Młodzież w Działaniu, jak: cele, kryteria oceny wniosków, formularze wniosków, terminy składania aplikacji, itp., znajdują się na stronie: www.mlodziez.org.pl.

Tekst: Iwona Nowicka i Piotr Wróblewski



Młodzież w działaniu



Młodzież w działaniu



Gimnazjum nr 2

•  Rekrutacja
•  Grono pedagogiczne
•  Aktualności
•  Patron szkoły
•  Hymn szkoły
•  Nadanie imienia
•  Comenius w G2
•  Projekty
•  Wymiana językowa
•  Rose
•  Klasy
•  Osiągnięcia
•  Egzamin gimnazjalny
•  Doradztwo zawodowe
•  Sport
•  Plan lekcji
•  Galeria zdjęć
•  Gazetka szkolna
•  Samorząd szkolny
•  Ciekawe linki
•  Archiwum
•  Publikacje nauczycieli

Kalendarz

Kącik komputerowy

•  Przeglądarki internetowe
•  Bezpieczeństwo komputera
•  Bezpieczeństwo w necie
•  Systemy operacyjne

NEWS:

Terminy zebrań i konsultacji z Rodzicami
więcej >>

O nas

Jesteśmy szkołą z klasą!

Jesteśmy szkołą z klasą!

Statystyka strony

Standardy

Strona spełnia dwa ważne standardy:

Valid CSS!

Valid HTML 4.01 Transitional




Opracowanie © Elżbieta Rybarczyk

© 2005-2007